Det å kjøre på lav fart til sjøs for å spare kostnader, ble et begrep etter finanskrisen i 2008.
Handelsskip på sjøen nå har en gjennomsnittlig marsjfart på 9,69 knop, mot 13,06 knop for åtte år siden.
Containerskipene seiler nå saktere en seilskutene som sto for mye av verdenshandelen på midten av 1800-tallet, som Cutty Sark.
Den labre etterspørselen i de store økonomiene gjør at det er voldsom overkapasitet i skipsmarkedet.
Shippingratene er på et historisk bunnivå. Det har aldri tidligere vært billigere å sende varer rundt i verden.
Kostnaden i mars er på ca 400 dollar for å frakte en 13 meters container fra Kina til Nederland.
I mars i fjor ville dette ha kostet over 1000 dollar.
«La oss si at du ville reise bort et år. Det er nå billigere å plassere eiendelene dine i en container og la de seile rundt jorda enn å plassere tingene i et minilager».
Hvor sakte og hvor fort, er kun begreper hvor før og nå trekkes inn som elementer og faktorer for det som nå er gjeldende.
Smiler noe forfjamset godt … smil …