"Wish You Were Here" stiller spørsmålet om å klare og finne "det gode liv", eller om å bli heiet frem av overflatiske krefter.
Spørsmålet er om en ukritisk selger sine idealer og mister sjelen: "Did they get you to trade your heroes for ghosts? ... And did you exchange a walk on part in the war for a lead role in a cage?" .
Fra barndommen av har Roger Waters hatt to forestillinger om livets mål: Ideen om å kjempe for det gode, kjempe for et bedre samfunn ("a walk on part in the war") og ideen om å ha det godt, få penger og prestisje ("a lead role in a cage"), dvs. tilpasse seg til det kapitalistiske samfunnet og det "jernbur" av krav og bekymringer som det moderne økonomiske systemet setter oss i.
Rocke-stjernen spiller en ledende rolle i forbrukersamfunnet. Å være stjerne er et dominerende uttrykk for å ha suksess i vårt samfunn. Men det er et bur, fordi ufriheten ofte er like stor som den alltid har vært. Du har mer penger, du har flere ting. Du blir mere grepet av tingenes tyrrani. En følelse av å være OK kan ikke kjøpes. Fred i sinnnet er ingen vare. Du kan ikke kjøpe en illusjon om at det nok skal bli bedre.
"Wish you were here" er på en måte en schizofren sang. Den er rettet til mitt andre jeg om du vil ... de konkurrerende sider ved meg selv. På den ene siden den delen som er opptatt av andre mennesker, den delen som en anerkjenner hos seg selv. På den andre siden står det grapsende, havesyke, egoistiske lille barnet som vil ha tak i alle søtsakene.
Sangen går inn og ut av begge personer, slik at den delen som får overtak sier klagende til den andre: "hadde du bare vært her".
(omskrevet noe, fra: http://www.fagsider.org/sw/artikler/PinkFl_hjem.htm)
Kulturelle perspektiver og kunstneriske vinkler, gir flere dimensjoner og mer innsiktsfull tilnærming for håndteringen av nye utfordringer ... smiler ...